Praktisk design

Publisert 28.06.2017 10:29, oppdatert 28.06.2017 10:29 - Morten Abrahamsen / NTB - tips@stottmedia.no

Praktisk design

Renault har lang erfaring med å lage flerbruksbiler. Mens andre merker har gitt opp segmentet og migrert til SUV, kommer Renault med en helt ny modell.

Motor: Det er godt over 30 år siden Renault mer eller mindre fant opp flerbruksbilen med modellen Espace. Siden den gang har de hele tiden levert slike produkter i større og mindre versjoner, og generelt har franske bilprodusentene vært ivrige med biler av denne typen. Underveis har SUV-ene spist seg inn på dette markedet, og i dag er selve flerbrukssegmentet tynne saker.

Derfor har for eksempel Peugeot valgt å styre den siste utgaven av 5008 fra flerbruks til SUV. Renault derimot, holder stand. Grand Scenic er deres største bidrag her, hvor de har holdt seg til formelen med sittestilling som i en sedan og maksimal utnyttelse av plassen. Hvilket betyr et kort panser og en mega-kabin.

Fikse virkemidler

Renault, og de andre franske produsentene, har stort sett vært flinke til å gi bilene karakter, slik at de ikke ser ut som postbiler, som har vært tilfellet med utgaver fra mange andre. Med den nye Grand Scenic har de tatt i bruk flere litt fikse virkemidler. De har gitt den svære hjul, men de er samtidig ganske smale. Visstnok spesialprodusert for denne bilen, noe som gjør at den ser bra ut fra siden, uten at man må leve med breie dekk som sporer og er lite komfortable. Med en enorm frontrute kunne a-stolpen blitt et problem når det gjelder sikt, men den er svært smal, og bilen har glassflater der mange har stolpen. Renault har i tillegg gitt bilen en silhuett som runder av bilen, slik at hekken ikke blir som ei låvedør.

tc046646

BERØRING: Renault satser på en berøringsskjerm, hvor de aller fleste funksjonene er samlet. Ellers har interiøret en rekke oppbevaringsrom og fleksible seteløsninger. FOTO: Roald, Berit / NTB scanpix.

Testbilen er en sjuseter hvor det er en rekke kombinasjonsmuligheter når det gjelder setene. Den midterste rekken kan justeres i lengderetningen, og ryggen er delbar slik at man kan ha plass til én, to eller tre på andre rad, og de to bakerste kan settes opp individuelt. Testbilen er utstyrt med et glasstak, ekstrautstyr til 9.000 kroner, som gjør kupeen svært lys og luftig. Grand Scenic har en ganske høy skulder, så bakvinduene sitter noe høyt med tanke på små barn. Og den bakerste raden er i trangeste laget for en komfortabel tur med bilen full av voksne. Innvendig er det en hel haug med oppbevaringsrom i alle størrelser. De skal til sammen ta 63 liter med stort og smått.

Limousin

Et nesten komplett 7-er lag bestående av jenter i elleveårsalderen mente bilen ga limousinfølelse, det skal dog nevnes at ingen av dem noensinne har sittet i en slik bil.

Foran er det ryddig førermiljø hvor de fleste funksjonene styres via en berøringsskjerm i midten. Mange bilprodusenter gjør som Renault og lener seg på slike skjermer, men de er ikke ideelle. Det å sikte på en skjerm med pekefingeren mens man kjører, gjør at man må ta blikk og konsentrasjon vekk fra veien, ikke helt bra. Her fungerer det bedre med et navigasjonshjul på midtkonsollen.

Under det korte panseret er det egentlig ikke stort. En 110 hestekrefters dieselmotor, i en bil som veier over 1,5 tonn, og det er før man har stappet inn passasjerene, forteller om en bil som ikke er særlig sprek. Det er mulig å bestemme motorkarakteristikken, men det blir aldri noen annet enn ganske slapt. På denne menyen står det også at motorlyden skal bli heftig. Det er en mild overdrivelse, og kanskje like greit. For dette er en bil som aldri oppfører seg som om den skal gi fra seg noe annet enn jevn dieselklapring.

At det er en treig bil, er egentlig helt ok. Dette er fornuft pakket inn i noe som ser bra ut. Folk som ser etter en bil av denne typen, setter trolig det praktiske langt foran heftige kjøreegenskaper.

Nøytral

På veien er Gran Scenic nøytral. Man kjenner at den ikke er noen lettvekter, men lang akselavstand gjør at den er stabil og passerer ujevnheter på en komfortabel måte. I høyere hastigheter kommer det en del vindsus, men ellers er støyisoleringen god. Det er et trivelig sted å være.

I en tid hvor de aller fleste ser etter SUV-er når det er snakk om store familiebiler, er Grand Scenic et alternativt alternativ. Renaulten kan ikke leveres med firehjulstrekk, men det samme gjelder flere av de rimelige og store SUV-ene. Flerbruksbil og Renault har vært en god miks i mange år, og med Grand Scenic har de modernisert og oppgradert biltypen ytterligere. Designen er fin, uten å bli for snodig, og det er vanskelig å tenke seg til en mer praktisk bil når det kommer til forflytning av familie. Så gjenstår det å se om det faktisk er noen kundegruppe igjen. Skulle det vise seg å være skrint, så har Renault en stor SUV i bakhånd. Koleos lanseres her til lands mot slutten av året.

Les også