SYKKELFERIE: Nærheten til naturen i all sin rikdom er noe av det som fenger sykkelferieentusiastene. FOTO: Sergi Reboredo / Sipa USA / NTB scanpix

Publisert 07.05.2017 17:02, oppdatert 07.05.2017 17:02 - NTB - tips@stottmedia.no

Tråkk i vei på ferie!

Sykling er en unik måte å feriere på, fordi man får bedre kontakt med både folk og natur enn ved andre typer reising. Det mener i hvert fall Gunnar Kagge, som har syklet mer enn de fleste.

Da Aftenposten-journalisten Gunnar Kagge i fjor syklet USA på tvers i forbindelse med den amerikanske valgkampen, var det absolutt ikke ferie. Det var tre måneder med jobb. Det vil si en lang rekke artikler etter intervjuer med mer enn 100 mennesker han møtte langs en 7200 kilometer lang rute, fra hovedstaden Washington i øst til Seattle i vest.

«Egentlig er det bare én måte å starte en lang sykkeltur på: Plasser rumpa på setet, føttene på pedalene og sett i gang. Verre er det ikke», innleder Kagge sin ferske bok, «Kunsten å sykle USA på tvers».

– Man trenger imidlertid ikke å sykle så langt for å ha en fin sykkelferie. Noen rolige dager i et fint område kan være nok for å få et godt inntrykk av øya, nasjonalparken eller regionen man velger å besøke. Med sykkel er man tett på naturen mens man farter av sted, og underveis bør man ikke ha det travelt. Jeg synes det skal være rom for å stoppe opp og utforske steder man ikke visste om på forhånd, sier Kagge.

Løshunder og løsbjørner

Selv skal ikke Gunnar Kagge ha det for travelt når han og kona Julia Kagge til sommeren drar på sykkelferie fra Tromsø via Senja til Vesterålen og Lofoten.

– Velg tempo og distanser du føler deg bekvem med, er Kagges oppfordring.

I gjennomsnitt syklet han 100 kilometer lange distanser per dag da han i fjor sommer tok seg fra østkysten til vestkysten i USA. Det gikk stort sett på småveier mellom småbyer. Han tråkket gjennom delstater som Virginia, Kentucky, Missouri, Kansas, Colorado, Wyoming, Montana og Washington.

Det ble mange harde motbakker, blant annet i Appalachene, Rocky Mountains og Cascades-fjellene. Motvinden var ubarmhjertig i det tilsynelatende endeløse prærielandskapet i Kansas. Og i Kentucky var aggressive løshunder et konstant problem – regelmessig løst ved hjelp av pepperspray.

– Den mest skrekkinngytende opplevelsen var da jeg – i følge med tre andre syklister – holdt på å krasje i en svartbjørn. Den kom traskende over veien da vi syklet i stor fart ned en lang bakke. Heldigvis klarte vi å unngå den, hvis ikke kunne det ha gått riktig ille. Ellers hadde jeg mange fine dyreopplevelser på turen. Å komme så nær dyr gjør man ikke om man kjører bil, påpeker Sykkel-Gunnar, som for øvrig hadde en sykkel av det amerikanske merket Gunnar.

Hyggelige mennesker overalt

Kagge møtte mange andre som syklet USA på tvers. Likevel vakte han ofte oppsikt når han stoppet i en småby eller i en veikant for å studere kartet eller finne seg ly for kvelden.

– Mange av møtene med amerikanerne ble til fordi folk undret på hvem jeg var for en type og hvorfor jeg syklet med ett amerikansk og ett for dem ukjent flagg på sykkeltilhengeren. Jeg er sikker på at det skyldes at som syklist virker man ikke truende mot noen. Folk blir heller nysgjerrige, og noen ganger hjelpsomme og omsorgsfulle, når de ser en syklist. Det opplevde jeg i USA, der jeg kom i kontakt med hyggelig mennesker overalt. Det samme har skjedd i mange andre land jeg har syklet i, forteller forfatteren og journalisten.

tbdbba4f

Gunnar og Julia Kagge ved Det hvite hus i Washington, DC. Der startet Gunnar Kagges 7200 kilometer lange USA-tur i fjor. Kona var med de første dagene. FOTO: Privat

Kagge sykler nemlig ikke bare i jobbsammenheng. Han sykler til og fra jobb, hele året. Og for han og kona har sommerferie i årevis vært ensbetydende med sykkelferie. De har syklet i Canada, Skottland, Irland, England, Nederland, Belgia, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Sveits og Danmark, bare for å nevne noen land.

– Av disse er det bare Danmark og Nederland, samt Nord-Tyskland, som har et godt utviklet nett med sykkelveier. Andre steder må man som regel dele veien med motoriserte kjøretøy. Da bør man velge ruter med lite trafikk. Et godt råd når man sykler på vanlige bilveier, er å være forsiktig. Du bruker ikke opp mange minuttene av ferien selv om du stopper og lar biler passere de gangene det blir nødvendig, konkluderer han.

Sju sykkelferieforslag

På forespørsel har Gunnar Kagge laget sju turforslag til sykkelferie – i USA, Canada og Europa. Kanskje med unntak av Nova Scotia i Canada er alle disse ruteforslagene overkommelige for ungdom og voksne som er i grei form, i hvert fall om man setter av 10–14 dager til selve sykkelferien. Da får man tid til å se seg omkring, og ha dager der man ikke sykler. En grei regel er å huske at 100 kilometer tilsvarer en gjennomsnittsfart på 10 km/t i ti timer, 20 km/t i fem timer og 25 km/t i fire timer.

– I tillegg til de sju forslagene bør det nevnes at Frankrike, Italia og Spania er fantastiske sykkelferieland. I Frankrike har vi hatt «ekstremturer» med klassiske Tour de France-klatringer, men også rolige turer med fantastisk mat langs kanalene i Burgund. Bretagne er også spennende, særlig langs kysten. De italienske alpene er fantastiske, mens Toscana byr på langt mer avslappet sykling. I Spania er det flott å sykle langs pilegrimsleden til Santiago de Compostela, for eksempel fra Bilbao, sier Kagge.

Han minner om at hvis du som syklist blir tutet på av en bil i Frankrike og Italia, handler det ikke om at bilisten vil ha deg ut av veien så fort som mulig. Med tutingen vil bilistene hilse, vise respekt, varsle at de har sett deg og at de tar hensyn til deg som myk og sporty trafikant.

Kagges turforslag

USA: Det letteste er langs kystene. Fra Seattle kan det lages flotte rundturer opp i Cascades-fjellene og rundt Olympic nasjonalpark ved Stillehavet. Det kan også kombineres med en tur til Vancouver Island i Canada.

Canada: Nova Scotia. Vi syklet rundt den sørlige delen, og leide bil for å kjøre rundt den nordlige øya Cape Breton senere. Det er også flott å sykle rundt Cape Breton, men det er store avstander, opplyser Gunnar Kagge.

tbdbba33

ELG I CANADA: På sykkel får man innimellom nærmøter med dyr. Dette bildet tok Gunnar Kagge i Canada. FOTO: Gunnar Kagge

* Irland og Nord-Irland: Fra Galway til Belfast, via Donegal, Londonderry og Giant's Causeway. Ca. 500 kilometer. Den grønne øya byr på postkortvakre landskap og buktende terreng, med noen få bratte partier. Overalt er det hyggelige landsbyer med puber der det ofte er irsk livemusikk.

England: Fra London til Land's End i Cornwall, via Bath. Ca. 600 kilometer. Somerset, Devon og Cornwall, med sine mange små landsbyer, omtales av mange som de tre vakreste områdene i England, ikke uten grunn. Den UNESCO-vernede byen Bath, kjent for sine romerske bad, er også vel verdt et besøk.

Østerrike til Italia: Fra Wien til Venezia, via Bratislava, Sopron, Maribor, Ljubljana og Trieste: Cirka 700 kilometer. Ved å starte med å sykle østover unngår man fjellene. Dessuten er det billigere i de gamle østblokklandene. En veldig artig tur, ifølge Kagge.

Nederland: Det er helt flatt og gode sykkelveier overalt, med andre ord velegnet med barn i følget. En tur rundt den kunstige innsjøen IJsselmeer tar litt under én uke. Med en avstikker innom øya Texel blir det ca. 350 kilometer. Kort avstand til mange fornøyelsesparker. Mye å gjøre og se for alle.

tbdbba11

NEDERLAND: Flatt som det er, er Nederland sykkellandet over alle. Her går syklister i land etter å ha tatt ferge mellom øyene Texel og Vlieland. FOTO: Ton Koene / VWPics / NTB scanpix

* Skottland: Vi syklet fra Glasgow og langs kysten til de indre Hebridene. Flotte landskap og strålende mennesker, samt spennende whiskydestillerier. Fra Glasgow til øya Skye via Oban og Mallaig er det ca. 250 kilometer. Man kan også sykle rundt på Skye eller de andre øyene.

Åtte tips til sykkelferie

1. Ikke vær for ambisiøs. Før ferien er det lurt å ta en helgetur med bagasje på sykkelen og se hvor langt man kommer uten å bli altfor støl neste dag. Legg inn noen lettere dager, da er det ingen sak å sykle i et par uker.

2. Pakk så lite som mulig. Kagge sykler med en lett tilhenger der alt av utstyr er med, under et vanntett trekk. I vogna har han noen få klesplagg (til varme dager, kalde dager og restaurantbesøk), samt nødvendig utstyr som telt, sandaler/joggesko, lommelykt, dorull, en lett regnponcho, et par pocketbøker, kart, GPS, nødlader til mobilen, multiverktøy, noen få sykkelsaker og annet som kan være hendig på sykkeltur. Uten telt og sovepose får alt plass i to vesker på bagasjebrettet.

3. Etter hver etappe pleier Gunnar Kagge først å dusje med sykkelklærne på. Lette sykkelklær, for eksempel med Gore-Tex-egenskaper, tørker raskt. Slik får klærne en daglig vask.

4. Velg en rute som har fin natur og er lite trafikkert, og velg distanser som er passelige for alle som skal være med. Hvor langt man sykler per dag, avhenger av mye – f.eks. om det er mange motbakker som skal forseres, om det er små barn med på turen, og om sykkeltilhengeren er tung.

5. Stopp i veikanten og la biler passere dersom du merker at det blir nødvendig.

6. En god og lett sykkel er viktig. Gunnar og Julia Kagge tar med seg sine sykler, enten på bil eller fly. Sykkel på fly koster noen hundrelapper hver vei, og det anbefales at man rundt sykkelen bruker hard emballasje. Et godt alternativ er å stikke innom en sykkelbutikk og få en gammel sykkeleske i papp.

7. Se deg rundt, stopp opp og ta små avstikkere. Sykkelferie skal gjerne være litt spontant, en tur der du får tett kontakt med naturen – og ofte også andre mennesker.

8. Ikke planlegg mer enn ett døgn av gangen. Overnatting kan bookes på forhånd om man vet at man klarer distansene uten problemer. Om man er usikker, er det som regel mulig å finne hotell, campingplass eller bed & breakfast på sparket.

Les også

annonsørinnhold
Vinn ein iPhone 7
Vinn ein iPhone 7