SUVEREN: Sammenlignet med andre kompakte elbiler er Ampera-e en langdistanseløper der de andre trener på mellomdistanse. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema 

Publisert 16.05.2017 09:06, oppdatert 16.05.2017 09:21 - Morten Abrahamsen, NTB tema - tips@stottmedia.no

Verdt å vente på?

Opel Ampera-e holder hva den lover. Det er en rimelig kompaktbil med seriøs elektrisk rekkevidde. Likevel er det ikke nødvendigvis en god idé å bestille en Ampera-e nå.

Opel Ampera-e holder hva den lover. Det er en rimelig kompaktbil med seriøs elektrisk rekkevidde. Likevel er det ikke nødvendigvis en god idé å bestille en Ampera-e nå.

Få biler har blitt møtt med så stor forventning som Opel Ampera-e. Før noen i det hele tatt hadde sett den i virkeligheten og langt mindre kjørt den, hadde mer enn 4000 nordmenn bestilt bilen.

Det sier litt om suget etter elbiler i Norge, og det forteller at Ampera-e tetter et gapende hull i elbilfloraen. For første gang kommer det en elbil i kompaktklassen som byr på solid rekkevidde, og det til en trivelig pris.

Selve utformingen er i kompaktbilstørrelse, men den er noe mer høyreist enn for eksempel Volkswagen Golf, og noe kortere. Men den har god innvendig plass, faktisk overraskende god. Kupeen er luftig, og ganske tynne forseter gjør at beinplassen bak er bra. Bagasjeplass på 381 liter vitner også om at bilen er smart pakket, og bagasjerommet er større enn det konkurrentene kan by på.

God effekt

Dette er en god start når General Motors i tillegg har lirket inn en batteripakke som har en kapasitet som er hinsides det de andre elbilene i samme størrelse kan skryte av.

Selvsagt er dette kjernen i folks enorme interesse for kjøretøyet. Bilen har en teoretisk rekkevidde på 52 mil, noe som er vel optimistisk. I virkeligheten er rekkevidden rundt 35 mil, forbruket under testturen lå rett over 1,5 kWh per mil. Noe som løfter bilen til et nivå der rekkeviddeangst virker bare  2016.

tbe05292 (1)

USA: Ampera-e er i sin helhet bygget i USA, og er, bortsett fra merkene, helt lik Chevrolet Bolt. Hva som skjer etter at Peugeot-konsernet nå har kjøpt Opel fra General Motors, kan man bare spekulere i. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema

I tillegg gjør den solide batteripakken at bilen er kvikk. Den har en effekt på 204 hestekrefter, mens Hyundai Ioniq, e-Golf og Nissan Leaf har mellom 110 og 120. Den ganske ferske Ioniq var en stakket stund markedets beste kompaktelbil, men med en rekkevidde som er omtrent det halve av Ampera-e, blir det nesten ufint å sammenligne de to bilene. De noe mindre BMW i3 og Renault Zoe, med de største batteripakkene, må også se seg grundig frakjørt av Opelen.

Med en pris på vel 300.000 ligger Ampera-e litt over de nevnte konkurrentene, men man får også mye mer for pengene. Opelens rekkevidde gjør at den kan brukes som en «vanlig» bil, men er man på en skikkelig langtur trenger man en drøy time for å få ladet opp batteriene til 80 prosent kapasitet.

Enkel finish

Den høye effekten gjør også at bilen oppleves som kjapp, dog ikke Tesla-kjapp, med en null-til-hundre-tid på 7,3 sekunder. Dette er betydelig kvikkere en bilene det er naturlig å sammenligne den med. Også i typiske forbikjøringshastigheter har den bra med trøkk. Med batteriene i gulvet er tyngdepunktet lavt, og bilen føles stabil og god. Den er likevel følsom for ujevn asfalt, der kort akselavstand og et ganske enkelt understell gir en mer rufsete opplevelse. Styringen er kvikk og presis, men den gir lite tilbakemeldinger fra underlaget.

Ampera-e er mindre god i høye motorveihastigheter. Da føles den langt mindre stabil, sidevind påvirker, og styringen kjennes altfor lett og vag når man ligger i 110 kilometer i timen. I slike hastigheter merkes det også at den ikke er så veldig godt lydisolert. Dekkstøy og vindsus blir dominerende.

At det er en relativt billig bil, merker man innvendig. Det ser ålreit ut, men materialkvaliteten er enkel, dominert av plast i en finish som er midt på treet. Setene er heller ikke spesielt gode, den tynne ryggen og flate sitteputen gjør at ladepauser på langtur kan komme godt med. Man merker også at det har vært spart litt ekstra når det viser seg at den ikke har navigasjon, her må man gå via telefonen og ta i bruk Android Auto eller Apple CarPlay.

tbe052a9

LITT BILLIG: Selve interiørkvaliteten er ikke all verden. Navigasjonen får man via telefonen, og setene er ikke videre komfortable. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema

Forsinket

Ampera-e er med andre ord langt fra en feilfri bil, men batteripakken på 60 kWh gjør at innvendingene likevel preller litt av. For det er ingen tvil om dette er en elbil som med sin solide rekkevidde endelig bringer skikkelig bruksvennlighet til det norske folk. Til sammenligning har bilen temmelig identisk rekkevidde som den minste Model S-utgaven til Tesla. Den har en batteripakke på 70 kWh og en startpris som er omtrent det doble av Ampera-e.

Det store spørsmålet er om man virkelig skal bestille bilen nå. Det har blitt sagt at det tar halvannet år før den blir levert. De siste meldingene fra importør og fabrikk tyder på at det kan bli enda lenger til, da det er forsinkelser i produksjonen, slik at de nå ikke kan komme med en eksakt leveringsdato. Det betyr at mye kan ha skjedd innen man står med nøkkelen i hånden, vi vet blant annet at det kommer elbiler fra en rekke store produsenter de nærmeste årene.

tbe0522b

NORGESBIL: Den internasjonale lanseringen av Opel Ampera-e var lagt til Norge, og hele den første leveringen til Europa havner her. De aller første kundebilene har akkurat ankommet. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB tema 

Tekniske data

Opel Ampera-e

Pris: 314.900,-

Motor: Elmotor. 204 hk 360 Nm

Batteri: Li-Ion. 60 kWh

Aks 0-100: 7,3 sek

Toppfart: 150 km/t

Forbruk: 1,36 kWh/mil

Rekkevidde: 520 km (NEDC). 380 km (WLTP)

Mål (LxBxH): 4166 x 1765 x 1594 mm

Bagasjeplass: 381/1274 liter

Vekt: 1616 kilo

Pluss og minus

+

Rekkevidde

Pris

Praktisk

Ventetid

Innvendig kvalitetsnivå

Les også

annonsørinnhold
Vinn ein iPhone 7
Vinn ein iPhone 7