Oddbjørn By fra Førde kan bla gjennom en kortstokk og huske alle kortene i rett rekkefølge. Det tar han 43 sekunder. Dine barn kan lære det samme.

By er en litt uvanlig idrettsmann, man kaller det en «hukommelsesutøver». Han er tidligere verdensrekordholder fra 2006 og mange ganger norgesmester i sin sport.

Han er kanskje mest kjent for boken «Memo», som kom i rekordåret. Den inneholder en del teknikker som skal hjelpe på hukommelsen.

Stiller opp med glede

De fleste barn skal gå på skole i mange år, og forhåpentligvis lære mye i løpet av denne tiden.

På Bysidene sitt spørsmål om opplæring i husketeknikker burde være en del av undervisningen på skolen svarer By et rungende ja:

–          Elevene skal gjennom et ganske enormt pensum, selv om antall læremål har gått noe ned i de senere årene. Men det er likevel et anselig antall kilo med bøker det er snakk om. Lærerne rekker ikke å gå gjennom alt, så studenter og elever må i stor grad sortere ut det viktigste på egen hånd. Jeg synes det er veldig rart at husketeknikker ikke er en del av opplæringen. Eksamen er jo i stor grad en hukommelsestest, enten vi liker det eller ikke.

By presiserer at han har vært rundt på en del skoler og fortalt om teknikkene som han har brukt for å skjerpe hukommelsen.

Oddbjørn By 2

–          Det har vært mest på universitetsnivå, og akkurat nå har jeg kurs for en del medisinstudenter.

På spørsmål om By kunne tenke seg å hjelpe til med å utvikle et slikt tilbud for skoleverket er svaret klart:

Skulle det komme en telefon fra kunnskapsministeren, ville jeg stilt opp umiddelbart. Og det uten å ta betalt. 

Alt kan repeteres

By sine teknikker er ikke evigvarende, men likevel svært effektive.

–          For å huske over lang tid, må man repetere. Istedenfor å bruke lang tid på å lære, er bruken av husketeknikker en mye raskere metode for å innprente kunnskap.

Han presiserer at det ikke er snakk om «skippertak-lesing», som mange studenter tyr til før eksamen i mangel på regelmessig lesing eller pugging. Husketeknikker er spesielt effektive i språkundervisning, forteller By.

Finn frem blyanten

Alt var bedre før, heter det. Det er en sannhet med (mange) modifikasjoner. Men på ett punkt var det i alle fall bedre før.

–          Det er bedre å notere med penn og papir, enn å bruke nettbrett. Dette er det gjort en del forskning på ved Universitetet i Stavanger. Konklusjonen er at det er mer effektivt for hukommelsen (og det er også mye som tyder på at barn som bruker penn og papir også har lettere for å utvikle egne ideer), og nettbrett kan involvere en del ting som kan flytte fokus bort fra læringen, forteller By.

Så er det bare å vente på telefon fra kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here